Opettajan tytär seuraa opiskelua Laosissa.

Seurakunnan tukemat lähetystyöntekijät

Lähetystyö on kokonaisvaltaista kirkon työtä, johon sisältyy evankeliumin levittämistä, kristillistä palvelua (diakoniaa) ja vaikuttamistoimintaa. Evankeliumi on kristinuskon tärkein sanoma, ja tavoitteena on kertoa siitä kaikille. Ketään ei kuitenkaan pyritä käännyttämään.

Kristillinen palvelu suuntautuu kaikkia avuntarvitsijoita kohtaan riippumatta heidän taustastaan, uskonnostaan tai muusta katsomuksestaan. Autettavalta ei myöskään edellytetä muutosta suhteessa kristinuskoon. Tavoitteena on vastata ihmisen hätään. Nykyisin lähetystyössä pyritään myös poistamaan hädän syitä ja vaikuttamaan päätöksentekoon ja ihmisten osallistumismahdollisuuksiin.

Seurakunnat toteuttavat lähetysvastuutaan ulkomailla kirkon lähetysjärjestöjen ja heidän lähetystyöntekijöidensä avulla. Seurakunnilla on nimettyjä lähettejä sekä nimikkokohteita, joiden työtä ne tukevat.

Nimikkolähetit

Mari-Kaisa ja Tuomas Auvinen.Mari-Kaisa ja Tuomas Auvinen

Kaustisen ja Ullavan seurakunta kannattaa 1.1.2023 alkaen aikaisemman lähetystyöntekijän Mirjam Harjun tilalla Auvisen perhettä Japanissa Lähetysyhdistys Kylväjän kautta.

Mari-Kaisa ja Tuomas Auvinen ovat lähteneet Japaniin Lähetysyhdistys Kylväjän kautta vuonna 2021. He asuvat Kobessa 15- ja 12-vuotiaiden tyttäriensä kanssa. Mari-Kaisa on musiikinopettaja ja kotitalousopettaja. Hänellä on lähetyslapsitausta Japanista. Tuomas on FT ja musiikkitieteen opettaja. Kielen opiskelu on nyt takana. Mari-Kaisa, tarvittuaan lyhyemmän kielikoulun, on opettanut musiikkikurssia Koben raamattukoulussa, ja Tuomas aloittaa siellä 2023. Yhdessä he ovat pitäneet konsertteja ja tehneet seurakuntavierailuja. Musiikkityön tärkeimpänä tavoitteena he pitävät uusien ihmisten tavoittamista ja seurakuntaan kutsumista niiden parissa, jotka eivät tunne Kristusta. Rukousaihe on että moni saisi konserteissa kuulla evankeliumin ensimmäisen kerran.

Japanissa on lähes 130 miljoonaa asukasta. Maa on ollut avoin kristilliselle lähetystyölle 1800-luvun puolivälistä lähtien. Suurin osa ihmisistä on buddhalaisia tai shintolaisia, ja kristittyjä on alle 1 prosentti. Kylväjän lähetit toimivat Länsi-Japanin evankelisluterilaisen kirkon työyhteydessä Norjan luterilaisen lähetysliiton kanssa. Noin 4000 jäsenen yhteistyökirkolla on 40 seurakuntaa Japanin pääsaaren Honshun länsiosissa ja Shikokun saarella. Kirkon keskuspaikka on Koben kaupungissa.

Auvisten kuulumisia:

Lähetystyöntekijä Sakari Heinonen.

Sakari Heinonen, Kypros

Diplomi-insinööri Sakari Heinonen lähti maaliskuussa 2016 Kyprokselle Limassoliin SAT-7 -medialähetystyöhön Suomen evankelisluterilaisen kansanlähetyksen (SEKL) kautta. Hänen tehtävänsä on tekniikan puolella tv-ohjelmien tuottamisessa. SAT-7 kanava tuottaa kristillisiä televisiolähetyksiä ympäri vuorokauden sellaisiin maihin, joissa Kristuksen evankeliumin julistaminen tai kristittyjen julkinen kokoontuminen ovat kiellettyjä. Hyvä armollinen sanoma sydämen vapaudesta ja Jumalan rakkaudesta tavoittaa ihmiset heidän olohuoneissaan!

Tutustu lisää SAT-7-työhön!Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Sakari Heinosen kuulumisia:

Lähetystyöntekijät Teressa ja Janne Juhaninmäki.

Teressa ja Janne Juhaninmäki ja lapset, Tansania

Teressa ja Janne Juhaninmäki ovat työskennelleet useita vuosia Aasiassa. Marraskuussa 2019 he siirtyivät uudelle työalueelleen Tansaniaan jossa saivat lämpimän vastaanoton. Teressa on Lähetysseuran työn itäisen ja eteläisen Afrikan aluepäällikkö (maat ovat Etiopia, Tansania, Angola, Botswana, Etelä-Afrikka, Namibia ja Botswana) ja Janne on Etiopian ja Tansanian hankekoordinaattori. Lähetysseura tukee Tansanian luterilaista kirkkoa ennen kaikkea kouluttamalla työntekijöitä. Kehitysyhteistyökumppanien kanssa hankkeiden lähtökohta on äärimmäisen köyhyyden voittaminen. Suomen ulkoministeriö tukee Lähetysseuran kehitysyhteistyötä. Juhaninmäet asuvat Pohjois-Tansaniassa Arushassa ja lapset käyvät siellä kansainvälistä koulua.

Juhaninmäkien kuulumisia:

• Tuorein uutiskirje (pdf)
  • Voit tilata Juhaninmäkien kirjeen suoraan omaan postiisi lähetysjärjesöstä: juha.taanila@suomenlahetysseura.fi tai p. 043 824 2158.

Nimikkotyökohde

Sleyn Etelä-Sudanin / Sudanin työalue, erityisesti eteläsudanilaisten pakolaisten keskuudessa tehtävä työMies ja nainen lähikuvassa vehreässä maisemassa.

Etelä-Sudanin levottomuuksien takia monet ihmiset ovat paenneet Pohjois-Ugandassa oleville suurille pakolaisleireille. Sekä pakolaisleireillä että Etelä-Sudanissa on kasvavia luterilaisia seurakuntia inhimillisen hädän keskellä. Lähetystyöntekijät Anna ja Taisto Sokan tehtävänä on Sleyn Etelä-Sudanin ja Sudanin evankelis-luterilaiselle kirkolle (ELCSS-S) antaman tuen seuranta ja koordinointi. He asuvat perheensä kanssa Ugandassa Gulun kaupungissa, josta käsin myös käy Etelä-Sudanissa ja Sudanissa.

Anna ja Taisto Sokan terveiset (pdf)

Raija Kattilakoski

Raija Kattilakoski