Rippikouluvuosi 2024

Tärkeitä päivämääriä ja ohjeita (päivitetty 24.10.2023)

Rippikoulun infokirje ja rippikouluun ilmoittautuminen

Rippikoulun ikäryhmä, eli 2009-syntyneet, saavat marraskuun aikana rippikoulun infokirjeen postissa kotiin. Mikäli et kuulu ikäryhmään Kaustisen ja Ullavan seurakunnassa, ilmoita yhteystietosi kirkkoherranvirastoon, niin saat kirjeen kotiin omalla nimelläsi. Rippikouluun ilmoittaudutaan tänä vuonna 18.12. mennessä sähköisen ilmoittautumisen kautta.

Meidän seurakunnan jäseniä käy myös muualla rippikoulua ja tällöin seurakunnan toimintaan tutustuminen onnistuu suorittaa myös kotiseurakunnan kautta. Tarvittaessa ota yhteyttä ja kysy lisää!

Muualla rippikoulun käyvät voivat ilmoittaa tietonsa vuoden loppuun asti.

Riparistartti 2024

Rippikoulu alkaa loppiaisena la 6.1.2024. Kokoonnumme Kaustisen seurakuntakeskukseen jumalanpalvelukseen klo 10.00. Jumalanpalveluksen jälkeen on lyhyt infotilaisuus. Tähän tilaisuuteen kokoontuvat kaikki vuonna 2024 Kaustisen ja Ullavan rippikouluun tulevat ja täällä seurakuntaan tutustumista suorittavat.

Rippikoulustartissa:
- on jumalanpalvelus, johon ovat tervetulleita rippikouluun tulevien nuorten lisäksi myös koko perheväki ja vaikka kummi
- on jumalanpalveluksen jälkeen infohetki, jossa saadaan ohjeet tulevaa rippikouluvuotta varten
- saadaan tietää oma rippikouluryhmä
- startin jälkeen tulee postissa kotiin kirje, josta löytyy riparikortti ja info merkintöjen keräämiseen

Tervetuloa rippikouluun!

Allergioiden ilmoittaminen keittiöhenkilökunnalle: Mikäli olet ilmoittanut allergioita rippikouluilmoittautumisen yhteydessä, ole hyvä ja tulosta allergiailmoitus ja palauta se riparistarttiin. Kaavakkeen tiedot menevät leirikeskukseen tiedoksi kesän leirikeskustyöntekijöille. Kaavakkeesta löytyvät keittiöhenkilökunnan yhteystiedot, mikäli tarvitsee ilmoittaa muutoksista tai uusista allergioista.

Tammikuu-toukokuu 2024

Rippikoululaiset osallistuvat seurakunnan toimintaan keräämällä merkintöjä merkintäkorttiin.

Rippikoulun alkupuolella vietetään yhdessä messu, eli ehtoollisjumalanpalvelus ja saadaan opetusta ehtoollisesta rippikoulun aikana. Tämän jälkeen rippikoululainen voi yhdessä vanhemman tai ripariopettajan kanssa osallistua ehtoolliselle koko rippikouluvuoden ajan. Halutessaan voi myös ottaa siunauksen ehtoollisen leivän ja viinin sijasta. Lue lisää aiheesta Rippikoulun etusivulta.

Ryhmien etukäteispäivät 2024

Seuraavat etukäteiskokoontumiset ovat pakollisia, joten ne kannattaa laittaa ajoissa kalenteriin.
Huomaa, että etukäteispäiviin osallistutaan omien leiriryhmien suunnitelman mukaan.

Kotikirkko Tutuksi-päivä helmikuussa, valitse näistä toinen:

• Kaustisen kirkossa su 11.2. klo 9.30-11.30

• Ullavan kirkossa su 18.2. klo 12.00-14.00

Rippikoululaisten Raamattupäivä maaliskuussa

• Ripari 1-ryhmälle su 17.3. klo 12.00-15.00 Kaustisen seurakuntakeskuksessa
  • Ripari 2-ryhmälle su 24.3. klo 12.00-15.00 Kaustisen seurakuntakeskuksessa

Helatorstain Opetuspäivä toukokuussa

• Kaikille ripariryhmille to 9.5. (tarkemmat kellonajat selviävät myöhemmin)
  • Tutustutaan tulevaan leiripaikkaan ja tehdään samoja asioita kuin oikealla riparilla: pidetään riparioppitunti, syödään Nuolisen mahtavaa ruokaa ja vietetään leirijumalanpalvelus, isosten välituntiaktiviteetteja unohtamatta.

Kesäkuu-heinäkuu 2024

On rippileirien aikaa! Merkintäkortti tulee olla täysi ennen oman riparin alkua.

Ripari 1-ryhmä Nuolinen:

• Rippileiri vko 26: ma-su 24.-29.6.2024

Ripari 2-ryhmä Nuolinen:

• Rippileiri vko 27: ma-su 1.-7.7.2024

Konfirmaatiot

Järjestetään kaksi konfirmaatiota Kaustisen kirkossa seuraavasti:

• Ripari 1 Kaustisen konfirmaatio su 7.7. klo 10.00 Kaustisen kirkossa
  • Ripari 2 Kaustisen konfirmaatio su 21.7. klo 10.00 Kaustisen kirkossa
  • konfirmaatiossa yksi nuoren konfirmoiduista kummeista osallistuu nuoren siunaamiseen
  • mikäli konfirmoitua kummia ei tilaisuuteen ole saatavilla, siunaamiseen voi osallistua myös joku toinen konfirmoitu seurakunnan jäsen
  • Ullavan kirkossa emme järjestä tänä vuonna konfirmaatiota, koska ripareillamme on vain yksi ullavalainen. Hän osallistuu konfirmaatioon oman riparinsa kanssa Kaustisen kirkossa

Isoset lähettää terveisiä!