Kouluikäisten vanhemmille ja kummeille

Nuorisotyönohjaajan ajatuksia

Lapselle yksi maailman luonnollisia asioita on uskoa Jumalaan. Lapsi näyttää merkkejä hengellisistä tarpeistaan jo aivan pienestä pitäen. Esimerkiksi kysymällä kiperiäkin kysymyksiä maailmasta ja luomisesta lähellään olevilta aikuisilta. Kun lasta tuetaan hengellisessä kasvussa, hänen on helpompi aikuistuessaan löytää oma henkilökohtainen uskonsa ja siten rakentaa omaa hengellistä identiteettiään. Usko Jeesukseen antaa turvan koko elämän ajaksi, se on kuin eväsrasia, jossa ei ole pohjaa tai viimeistä käyttöpäivää. Oma hengellinen hyvinvointi myös tukee lapsen ja nuoren kohtaamisia toisten uskontojen kanssa ja lisää tasavertaista vuoropuhelua.

Kouluikäisten maailmassa tapahtuu monenlaista ja joskus kasvu voi olla kipeääkin. Toisinaan taas kaikki sujuu kivasti ja kavereitakin on. Jeesus matkakaverina voi johdattaa hyviä elämänpolkuja pitkin. Jumala on turvallinen luotettava ystävä, joka ei kerro salaisuuksia eikä hylkää koskaan. Kristillisen uskon kautta lapsi oppii moraalisesti tärkeitä arvoja ennen teinivuosien myrskyjä. Näitä ovat esimerkiksi vanhempien kunnioittaminen, elämän arvostaminen ja vaaliminen, rehellisyys ja jakaminen.

Vanhemmat ovat avainasemassa lasten kasvattamisessa myös hengellisyyteen. Kotona luetut iltarukoukset ja Raamatun kertomukset antavat turvaa sekä hyvän moraalisen kasvupohjan. Seurakunta haluaa olla tukemassa lasten kasvua teini-ikäiseksi ja edelleen nuoreksi aikuiseksi. Mitä nuorempana sen matkan saa perhe yhdessä seurakunnan kanssa aloittaa, sitä parempi. Oma seurakunta tulee tutuksi ja kokonaisvaltainen kasvu saa lujan pohjan.

Seurakunta järjestää mahdollisuuksiensa mukaan kouluikäisille toimintaa. Toivomme, että kerhoihin ja kirkkoon olisi helppo tulla mukaan. Lisäksi seurakunta tukee koulujen kasvatustyötä kristillisestä näkökulmasta. Osallistumme koulujen toiveesta joulu- ja pääsiäisaikojen tapahtumiin, kutsumme kouluja kirkkoon ja pidämme aamunavauksia. Joskus myös saamme kansainvälisiä vieraita seurakuntaan ja silloin pyrimme saamaan heitä vierailuille kouluihin.

Jos sinua vanhempana, huoltajana tai kummina kiinnostaa keskustella seurakunnan työntekijän kanssa mahdollisuuksista tukea yhdessä lapsen kasvua, ota rohkeasti yhteyttä.

Rukous ihan milloin vain

Mä silmät luon ylös taivaaseen
ja yhteen käteni liitän
sua Herra ystävä lapsien
nyt hartain mielin mä kiitän.

Sua riemullista on ylistää
ja mielelläni sen teenkin
ei sulta pieninkään unhoon jää
vaan katsot myös vähäiseenkin.

Oi, kiitos lahjoista, joita suot
niin paljon hyvyyttä riittää
ja aina iloa uutta luot
en osaa kaikesta kiittää.

Amen.

(Virsi 490, säkeistöt 1-3)