Korpivaellus päättyy

Mitä se oikein tarkoittaa, että on hengellisesti valveilla? Miten sinun ja minun pitää valmistauta siihen, että Jeesus saapuu?

Meidän pitää valmistautua uskomalla. Usko siihen, mitä tunnustamme. Tunnustamme Kristuksesta, että hän ”on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita”. Jeesus, joka on kaikkivaltiaan Jumalan oikealla puolella, tulee tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hengellinen nukkuminen olisi tuon edessä olevan tapahtuman epäilemistä. Se olisi aprikointia, jossa ei olla ihan varmoja saapuuko Kristus vai ei.

Jeesus puhui saapumisensa hetkestä myös pohtien, mahtaako hän silloin löytää uskoa maan päältä. Jos Jeesus saapuu tänään, kuinka monta uskovaa hän löytää?

Tämä on vakava ja tärkeä kysymys. Vielä tänään on pelastuksen päivä. Kun nyt kirkonpenkissä, kotona tai muualla kuuntelet, tartu kiinni Kristukseen. Hän kutsuu juuri sinua. Hän kutsuu jokaista, joka on ”vain tällainen”. Hän kutsuu jokaista, joka ei ole kunnollinen kristitty. Hän kutsuu jokaista, joka epäilee soveltumistaan uskovien joukkoon.

Sinä saat uskoa Kristukseen, syntisten Vapahtajaan. Ei sinun tarvitse uskoa omaan uskovaisuuteesi. Ryöväri sanoi kerran Jeesukselle: ”Muista minua, kun tulet valtakuntaasi”. Sano sinäkin Jeesukselle niin. Publikaani rukoili kerran pyhäkön takaosassa: ”Jumala ole minulle syntiselle armollinen”. Rukoile sinäkin Jumalaa niin. Ja tiedätkö: publikaanin tavalla sinäkin saat mennä kotiin vanhurskaana. Ristin ryövärin tavalla sinäkin saat olla kerran Jeesuksen kanssa paratii-sissa. Niin, niin. Juuri sinä, vaikka olet vain sinä. Sillä juuri sinut Jeesus on lunastanut. Ja juuri sinua hän nyt kutsuu uskomaan tähän.

Moni kuulija tietää, mitä on kova ruumiin kipu. Moni tietää mitä on sielun tuska. Ja on joku, joka tietää mitä on odottaa kuolemaa, kun ei voi parantua.

Jeesuksen tähden pitää paikkansa se laulun sana, joka lupaa: ”Kipu sammumaton kerran päättyvä on”. Se päättyy taivaassa. Ja taivas on totta. On lupa odottaa taivasta. On lupa odottaa hartaasti ja palavasti sitä, että Jeesus saapuu.

Hän tulee äkkiarvaamatta. Mutta jokaisen häneen turvautuvan ja häntä kaipaavan hän kohtaa vapauttavalla tavalla. Silloin korpivaellus päättyy. Silloin oma surkeus loppuu. Uskon heikkous jää taakse. Pelot jäävät menneisyyteen. Taivas alkaa, ja Jumala on kaikki kaikessa.

Tartu tänään kiinni iankaikkiseen elämään, johon sinut on kutsuttu. Luota Jeesuksen työhön, joka avasi sinulle taivaan. Ole siitä niin varma kuin olisit jo nyt taivaassa. Se on valvomista. Jeesuksen tullessa noutamaan, avaat oven ja astut sisään uuteen elämään.

Taivaan vastakohta on kadotus. Raamatussa puhutaan myös siitä. Evankelista Matteus kertoo kelvottomasta palvelijasta, joka ei valvo. Luen Matteuksen evankeliumin luvun 24 lopusta: ”jos palvelija on kelvoton, hän ajattelee: `Herrani ei tule vielä pitkään aikaan´, ja hän alkaa lyödä tovereitaan ja syö ja juo juoppojen seurassa. Mutta päivänä, jota tuo palvelija ei arvaa, hetkenä, jota hän ei tiedä, hänen herransa tulee, hakkaa hänet kuoliaaksi ja tuomitsee hänet samaan paikkaan, jossa teeskentelijät ovat. Siellä itketään ja kiristellään hampaita.”

Jeesus ei tahdo tällä karulla kuvauksella karkottaa luotaan ketään arkaa tai pelkäävää. Mutta hän tahtoo herättää niitä, jotka ovat nukahtaneet. Kukaan ei saisi suhtautua elämäänsä turtuneesti, vaan jo-kaisen tulisi katsoa eteenpäin ajan rajan tuolle puolelle saakka. Olemme täällä vain vähän aikaa, emmekä tiedä milloin aikamme päättyy. Se jokaisen tulisi pitää mielessä.

Saamme kukin elää niissä tehtävissä, jotka meille nyt täällä maailmassa kuuluvat. Mutta sydämessämme ja ajatuksissamme tulee olla vakaumus siitä, että Kristus saapuu kerran. Meidän kannaltamme katsottuna hän saapuu koska tahansa, yllättäen. Hän noutaa kunkin meistä eteensä. Se on ihmisen elämän perustodellisuutta, yhtä varmaa kuin kuolema.

Mutta Kristuksen omina meidän ei tarvitse pelätä loppua, vaan saamme odottaa sitä iloiten. Iloitsemme siitä, että saamme kohdata Kristuksen. Saamme kohdata hänet, joka rakastaa meitä niin paljon, että on kärsinyt ja kuollut tähtemme. Saamme kohdata Vapahtajan Jeesuksen, joka rakastaa meitä enemmän kuin ymmärrämme.

Voimme luulla, että hän on meille vihainen, mutta ei hän ole. Hän on nimenomaan tullut pelastamaan meidät, omasta vapaasta tahdostaan ja rakkaudestaan. Hän halusi tehdä sen. Hän odottaa, että tulemme hänen luokseen uuteen elämään. Sitä mekin saamme odottaa, odottaa valvoen.

Kaustisen ja Ullavan seurakunnan kappalainen Kai Tikkakoski.
Kappalainen Kai Tikkakosken saarna sunnuntaina 15.11.2020 Kaustisen ja Ullavan kirkoissa.

Valvomisen sunnuntai, liturginen kuva, tumma-asuiset nunnat kirkon ulkopuolella ja valkoasuiset nunnat menossa kirkkoon kynttilät kädessä.

Viikon raamatunkohta

Valvomisen sunnuntai
Markus 13:33-37

Jeesus sanoo: ”Pitäkää varanne, olkaa valveilla, sillä te ette tiedä milloin se aika tulee. Kun mies matkustaa vieraille maille ja talosta lähtiessään antaa kullekin palvelijalle oman tehtävän ja vastuun, niin ovenvartijan hän käskee valvoa. Valvokaa siis, sillä te ette tiedä, koska talon herra tulee: illalla vai keskiyöllä, kukonlaulun aikaan vai aamun jo valjetessa. Hän tulee äkkiarvaamatta – varokaa siis, ettei hän tapaa teitä nukkumasta. Minkä minä sanon teille, sen sanon kaikille: valvokaa!”