Pappi kastaa pientä lasta.

Kasteen lahja

Syntynyt lapsi on kaunis lahja. Lämpimät onnittelut suuren elämänihmeen edessä. Vauva ansaitsee kaikkea hyvää ja kaunista. Kaste on yksi sellainen asia, lahja, joka kantaa halki elämän.

Kaste liittää meidät Kristukseen ja hänen seurakuntansa yhteyteen. Kaste on toinen evankelisluterilaisen kirkon sakramenteista.
Kasteen perusluonne ei ole nimenantojuhla eikä se ole ihmisten keksintöä. Kaste perustuu Vapahtajamme antamaan kastekäskyyn.

Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni:
kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa.
Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.
(Matt 28:18-20)

Miten järjestän ristiäiset?

1. Milloin ristiäiset on pidettävä?
Lapsi on rekisteröitävä kolmen kuukauden kuluessa, minkä vuoksi kastejuhlan ajankohta kannattaa sopia hyvissä ajoin, noin 2-3 viikkoa ennen juhlapäivää.
Kastejuhlan aika, paikka ja pappi varataan soittamalla kirkkoherranvirastoon tai käymällä siellä.
Siltatie 3, Kaustinen

Lapsikaste on pääkäytäntönä, mutta myös nuori tai aikuinen voidaan kastaa, jos häntä ei ole kastettu aiemmin. Sitä edeltää opetus ja rippikoulu joko yksityisesti tai ryhmässä.

2. Missä ristiäiset pidetään?
Useimmiten ristiäiset pidetään kotona tai lapsen mummolassa. Lapsi voidaan kastaa myös kirkossa tai seurakuntatalolla.
Kahvitilaisuus voi tällöin olla joko kotona tai vaihtoehtoisesti seurakunnan tiloissa. Lisätietoja tästä mahdollisuudesta saat kirkkoherranvirastosta.
Jokainen kastejuhla, pidettiin se kotona, lapsen mummolassa tai kirkossa, on pieni jumalanpalvelus - elämänkaaren tärkeä ja arvokas juhla.

3. Onko nimelle rajoitteita?
Etu- ja sukunimilaki uudistui 1.1.2019. Lisätietoja laista löydät täältäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

4. Kummit
Kummeja voi kastettavalle olla yksi tai useampia, kummin on oltava konfirmoitu Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäsen. Jos kastettavalla on vain yksi kummi, tarvitaan toinen kastetilaisuudessa läsnä oleva henkilö kasteen todistajaksi, vaikka kirkkoon kuulumaton henkilö. Kirkkoon kuulumaton ei voi toimia kummina, koska kummi on kirkon luottamustehtävässä ja johdattaa kastettavaa elämään kirkon yhteydessä.

5. Kastepuku
Jos perheessä tai lähipiirissä ei ole kastemekkoa, voi kastepuvun lainata seurakunnasta.

6. Mitä kastepöydälle?
Valkoisella liinalla peitetylle kastepöydälle tulee kastemalja, kynttilä, kukkia, päänkuivaamisliina sekä Raamattu. Seurakunnan lahjoittama kastekynttilä laitetaan palavan kynttilän viereen odottamaan sytyttämistä kastetoimituksen yhteydessä.

Seurakunta tukee kastetun kristillistä opetusta ja kristittynä elämistä kaikissa elämänvaiheissa. Jumalanpalvelus, messu, kutsuu kaikenikäiset yhteen kerran viikossa toisen sakramentin, ehtoollisen äärelle, kokemaan yhteyttä, rukoilemaan ja kasvamaan kristittynä.