Sinä olet osa yhteistä seurakuntaa - tule tekemään yhdessä hyvää!

Jokainen seurakunnan jäsen on kutsuttu Kristuksen työhön, eli kertomaan hyvästä ja rakastavasta Jumalasta lähimmäiselle. Meitä kutsutaan myös muistamaan ystäviämme, naapureitamme, lapsenlapsiamme, kummilapsiamme, vähäosaisia ja maailman tuulissa riepoteltuja lähimmäisiämme. Itsellekin tulee olla hyvä.

Seurakunnan vapaaehtoistoiminta

• on todellakin vapaaehtoista
  • on säännöllistä tai kertaluontoista
  • sitoo sinua niin pitkäksi tai lyhyeksi aikaa kuin haluat
  • on uskon todeksi elämistä, Jumalan palvelemista ja lähimmäisenrakkautta
  • tutustuttaa uusiin ihmisiin ja luo ystävyyttä
  • on tärkeä osa seurakunnan yhteiselämää
  • on työntekijöiden järjestelemää mutta seurakuntalaisten tekemää
  • paikkaa sitä, mitä työntekijät eivät ehdi tai edes osaa tehdä - joten sinua tarvitaan!
Nainen ja mies kulkevat käsi kädessä Kaustisen kirkkoon.

Hyvää tekemistä on seurakunta pullollaan. Voit vapaasti tulla kertomaan, missä itse haluaisit olla avuksi seurakunnan elämässä. Oletko ehkä käsityö- ja talkooihminen, vai sujuuko sinulta paremmin ihmisten kohtaaminen ja kuuntelu, ehkäpä yhdessä rukoileminen? Oletko nuori aikuinen ja kaipaisit äksöniä tai oman ikäisten yhteistä raamattupohdintaa?  Osaatko musisoida ja laulattaa, leikittää tai opettaa, leipoa tai rakentaa? Seurakunnan työnkijät tarvitsevat vapaaehtoisia tuekseen yhteiseen tekemiseen. Älä jää sivuun, jos sinulla on sisälläsi pienikin into tulla mukaan. Ota rohkeasti yhteyttä.

Miten pääsen mukaan?

• Tartu hihasta ja kysy lisää tehtävän kohdalla mainituilta yhteyshenkilöiltä tai toisilta vapaaehtoisilta.
  • Ilmoittaudu tehtäviin vapaaehtoistyösivuston kautta. Vapaaehtoistyo.fi -sivustolle on koottu avoimia vapaaehtoistehtäviä Kokkolan seurakuntayhtymän alueelta. Vapaaehtoistehtäviä ilmoittelevat paitsi seurakunnat myös alueella toimivat järjestöt.

Kirkossa avustaminen
Lisätietoja papeilta,
p. 050 3147 337 (Kaustinen)
p. 050 3147 338 (Ullava)
• Jumalanpalvelusavustaja, esim. tekstien lukeminen, kolehdin kerääminen, esirukous.
• Tiekirkkopäivystäjä kesällä kirkon ollessa avoinna turisteille.

Musiikki
Lisätietoja kanttorilta, p. 050 3147 341 tai 050 314 7550
• Säestäjä tai laulaja jumalanpalveluksissa tai muissa tilaisuuksissa
• Kuorolainen, rohkeasti mukaan suoraan harjoituksiin!

Varhaisnuorten kerhon ohjaaja
Lisätietoja nuorisotyönohjaajalta, p. 050 3147 348
• varhaisnuorten kerhon ohjaaminen (nuori tai aikuinen)

Nuorisotyön vapaaehtoiset
Lisätietoja nuorisotyönohjaajalta, p. 050 3147 348
• keittiöapu tai hartauden pitäminen nuortenillassa tai oloillassa
• nuorteniltatiimi (suunnittelee ja toteuttaa nuorteniltoja)

Diakonian vapaaehtoiset
Lisätietoja diakoniatyöntekijältä, p. 050 3147 551
• Diakoniakylätoimikunnat, oman kylän vanhusten muistaminen
• Yhteisvastuukerääjät
• Lähimmäispalvelutoiminta, vanhusten luona vierailu
• Hartauksien pitäminen vanhainkodeissa tai muissa yhteyksissä
• Ruokajakelun vapaaehtoiset
• Neulominen diakoniatyön tarpeisiin

Lähetystyön vapaaehtoiset
Lisätietoja lähetyssihteeriltä, p. 050 407 9940
• Talkoolainen esim. lähetyslounailla tai -kahveilla, myyjäisten talkoissa, Aittakahvilalla, Meiltä maailmalle -illan järjestäjänä

Palvelevan puhelimen päivystäjät
Lisätietoja Palvelevan puhelimen toiminnanohjaajalta, p. 050 3147 457

Apukokki
Lisätietoja seurakunnan keittiöhenkilökunnalta, p. 050 3147 572 tai 050 3147 573
• Apukokkeja tarvitaan sekä muistotilaisuuksiin että seurakunnan omiin tapahtumiin.

Hautausmaa- ja kiinteistötyöt
Lisätietoja seurakunnan suntioilta, p. 050 3147 212 (Kaustinen) ja p. 050 3147 516 (Ullava)
• Hautausmaiden ja kiinteistöjen kunnossapito tarjoaa lähes rajattomat mahdollisuudet osallistua yhteiseen toimintaan käsillä tekemisen kautta.