Kaustisen kirkon historia

Kaustisen kirkko ja tapuli ovat kuuluisan kaustislaisen Kuorikosken kirkonrakentajasuvun rakentamia. Vuonna 1777 valmistunut Kaustisen ensimmäinen kirkko ja vuonna 1778 valmistunut tapuli ovat ensimmäisen kirkonrakentajan Matti Kuorikosken käsialaa.

Nykyiseen muotoonsa kirkon on rakentanut  vuonna 1859 suvun kuuluisin kirkonrakentaja Jaakko Heikinpoika Kuorikoski, joka  on rakentanut 23 kirkkoa ja 15 kellotapulia. Viimeisin peruskorjaus tehtiin vuonna 2006 arkkitehti Hanna Lyytisen johdolla.

Kirkon ja tapulin paanukatot uusittiin vuonna 2014. Kaustislaiset veistivät ja tervasivat paanut talkoilla Kimmo Anttilan johdolla. Asennuksen suoritti Uudenkaarlepyyn Rakennus ja Paanukatto Ay.

Kolmiosaisen alttaritaulun on maalannut vaasalainen taiteilija Emanuel Alm vuonna 1794. Kirkossa on noin 450 istumapaikkaa. 21-äänikertaiset urut ovat vuodelta 1971.

Kirkkopihassa oleva Kuorikosken kirkonrakentajasuvun muistomerkki ja sankaripatsas ovat kaustislaissyntyisen taiteilija Ilmari Wirkkalan käsialaa. Läheisten muistolle -kiven kirkkopihaan on tehnyt kaustislainen Jouni Virkkala.

Kaustisen kirkon vanhimmat sivualttaritaulut vuodelta 1803.

Kaustisen kirkon raamatunlausetaulut vuodelta 1910.

Kaustisen kirkon Ilmari Wirkkalan vuonna 1953 maalaamat sivualttaritaulut.

Käytöstä poistetut sivualttaritaulut. Ylhäällä vuodelta 1803, E. Alm ja J. Sortell. Keskellä raamatunlausetaulut vuodelta 1910. Alimmaisena Ilmari Wirkkalan vuonna 1953 maalaamat taulut, jotka poistettiin vuonna 1970.