Valo

Suomessa joulua vietetään pimeimpänä vuodenaikana. Siksi erityisesti meille sopii hyvin Jeesuksesta käytettäväksi
sana ”valo”.

Raamatusta luemme, että Jeesuksessa on elämä. Hänessä on ihmisten valo. Valossa värit näkyvät, toisin kuin pimeässä. Valossa on
helpompi kulkea eksymättä. Valossa näkee lukea, tehdä käsitöitä ja kaikkia askareita.

Tieteellisesti ilmaistuna valo on sähkömagneettista säteilyä, joka etenee suoraviivaisesti ja hyvin nopeasti. Jouluna ajattelen lapsenmielisesti, että Jeesuskin on niin nopea, että hän pystyy olla kaikkien ihmisten luona yhtä aikaa.
Suoraviivaisesti ja hyvin nopeasti hän tulee luoksemme kuin valon säde. Hän antaa syntimme anteeksi. Ja hän karkottaa pois muunkin pimeyden meistä.

Kai Tikkakoski.Fyysinen valo tulee auringosta. Jeesuksen valo tulee Jumalasta. Siksi hän on täynnä armoa ja totuutta.
Sitä saamme tämänkin joulun aikana ihmetellen katsella.

Kai Tikkakoski
kappalainen

Joulupäivä 25.12.
Johannes 1:1-14

Alussa oli Sana.
      Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala.
      Jo alussa Sana oli Jumalan luona.
      Kaikki syntyi Sanan voimalla.
      Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä.
      Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valo.
      Valo loistaa pimeydessä, pimeys ei ole saanut sitä valtaansa.
    Tuli mies, Jumalan lähettämä, hänen nimensä oli Johannes. Hän tuli todistajaksi, todistamaan valosta, jotta kaikki uskoisivat siihen. Ei hän itse ollut tuo valo, mutta valon todistaja hän oli.

Todellinen valo, joka valaisee jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan.
      Maailmassa hän oli, ja hänen kauttaan maailma oli saanut syntynsä, mutta se ei tuntenut häntä.
      Hän tuli omaan maailmaansa, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
      Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen.
      He eivät ole syntyneet verestä, eivät ruumiin halusta, eivät miehen tahdosta, vaan Jumalasta.
      Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme.
      Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa.
      Hän oli täynnä armoa ja totuutta.