Puinen ristiriipus kämmenellä.

Miksi rippikouluun?

Rippikoulun tarkoitus on tarjota ilmainen elämänkokoinen laajakaista sinun ja Jumalan välille, vakuuttaa sinut pahan päivän varalle armolla ja navigoida sinut kohti Taivasta, jonne kristityt ovat matkalla.

Missä oot menossa? Yläkouluaika on irrottamassa sua lapsuudesta ja työntämässä lempeästi tai vähemmän lempeästi kohti aikuisuutta. Kaiken murrosiän hankaluuden keskellä voi rippikoulu tehdä paljon hyvää. Sulla saattaa olla sellainen olo, että sinne mennään kuin tavan vuoksi. Mutta rippikoulu on enemmän, paljon enemmän. Ennen kuin tulet rippikouluun, mieti, miksi. Kun ilmoittaudut rippikouluun, lähdet tutkimusmatkalle omaan elämääsi.

Riparivuosi on vuosi sinua varten. Aivan erilainen vuosi kuin mikään muu vuosi elämästäsi tulee koskaan olemaan. Matkakumppanina toimii Taivaan Isä, Jumala, joka on sinut luonut ja siis tietää sinusta kaiken. Hän on sinusta kiinnostunut ja haluaa tietää, mitä sulle kuuluu. Olen saanu sen itse omassa rippikoulussani tuntea, ilman sitä kokemusta en sinulle nyt tässä tätä kirjettä kirjoittaisi. Haluan sinun tietävän, että Jumala tahtoo sinulle hyvää. Olet ehkä jo nyt miettinyt niitä elämän perusasioita, joita kaikki miettivät: miksi olen olemassa, miksi olen tällainen, miksi on kärsimystä, mihin kukaan tarvii Jumalaa tai Taivasta, miksi Jeesus eli ja kuoli ristillä, mitä se mulle tarkottaa, mikä on mun tehtäväni, mikä on minun arvoni, välittääkö kukaan, kelpaanko tällaisena, mitä minusta oikein tulee… Näihin kysymyksiin rippikoulussa etsitään yhdessä vastauksia.

Rippikoulu on yhteyttä toisiin kristittyihin. Vuoden aikana osallistutaan seurakunnan toimintaan yhdessä toisten kanssa ja leirillä/opetuspäivissä on mukana sinua varten koulutuksen käyneitä isosia, jotka ovat valmiita tutustumaan, pelailemaan ja chillaamaan sun kanssa. Rippikoulussa ei voi välttyä siltä, että tutustuu samalla myös itseensä paremmin. Saat etsiä sitä ihmistä, joksi Luoja on sinut tarkoittanut. Noudatamme rippikoulussa hyviä tapoja ja toisten kunnioittamista. Saat kokea, että olet sekä muille ihmisille, että Jumalalle tärkeä.

Rippikouluvuosi etenee osallistumalla seurakunnan toimintaan ja oman ryhmän kanssa etukäteispäiviin. Kaikki tämä on tärkeää ja sinua varten suunniteltua. Esimerkiksi harrastukset tai sukulaisten juhlat eivät ole syy jättää riparipäiviä väliin. Niin ainutlaatuinen vuosi se on. Kun rippikoulutunnit leirillä tai opetuspäivissä ja seurakuntaan tutustuminen on käyty, olet suorittanut rippikoulun. Rippikoulu oikeuttaa sinut vapaaehtoisesti osallistumaan konfirmaatioon, joka on uskon vahvistusta. Siinä koet todeksi kaiken sen, mitä riparivuoden aikana olet oppinut itsestäsi ja Jumalasta. Rippikoulu oikeuttaa myös kirkolliseen vihkimiseen. Konfirmaatio antaa sinulle oikeuden käydä itsenäisesti ehtoollisella, päästä kummiksi ja osallistua seurakunnan luottamustehtäviin. Sinun on hyvä tietää, että rippikoulu on vapaaehtoinen. Se kuitenkin kuuluu jokaisen luterilaisen kristityn profiilikuvaan olennaisesti – etsi sitä siis itseäsi varten.

Kun siis ilmoittaudut rippikouluun, mieti miksi.