Ullavan kirkko on rakennettu vuonna 1783. Kirkon rakentajana toimi Simo Silvén. Alkuperäisessä muodossaan kirkko oli pohjaltaan 8-kulmaiseksi veistetty aumakattoinen pitkäkirkko, jonka läntisellä harjalla oli viirisalkoon päättyvä torni, ns. kattoratsastaja. Eteläsivuun liittyi lisäksi pieni eteinen.

Kirkkoa korjattiin 1957-58 Krister Korpelan johdolla. Tällöin muun muassa saarnatuoli entisöitiin ja kauniit koristemaalaukset ja kuvat saatiin jälleen näkyviin.

Nykymuotonsa kirkko on saanut vuoden 1900 kirkonkorjauksessa, josta vastasi Lauri Heikki Kuorikoski. Tältä ajalta on peräisin ristikeskuksesta kohoava, jalustaltaan nelisivuinen lyhtytorni. Korjauksessa saarnatuolin kauniit maalaukset peitettiin maalilla.

Viimeisin kirkon peruskorjaus on tehty vuonna 1997 Matti Klemolan johdolla. Tällöin mm. alttaripöytä ja -kaide uusittiin ja tapuliin rakennettiin kylmätilat vainajien säilytykseen.

Ullavan kirkon alttaritaulu Ristiinnaulittu.

Alttaritaulu Ristiinnaulittu on peräisin vuodelta 1928. Sen on maalannut oman pitäjän poika Veikko Laine (myöhemmin Vionoja), joka oli tuolloin vain 18-vuotias. Taulun aihe pohjautuu Johanneksen evankeliumiin.

Urkuharmoni kirkkoon hankittiin vuonna 1913. Vuoden 1957 remontin yhteydessä hankittiin 13-äänikertaiset urut.

Kellotapuli kirkon viereen rakennettiin 1793. Rakentajana oli Johan Blomström.

Virsinumerotaulu ja kaunis, rokokootyylinen saarnatuoli ja ovat peräisin kirkon alkuajoilta.

Ullavan kirkon virsitaulu ja saarnatuoli ovat peräisin kirkon alkuajoilta.