Piispa tarkastaa Kokkolan seurakuntayhtymän sekä Kaustisen ja Ullavan seurakunnan

Oulun hiippakunnan piispa Jukka Keskitalo tekee piispantarkastuksen Kokkolan seurakuntayhtymään 27.1. sekä Kaustisen ja Ullavan seurakuntaan 28.-30.1.

Kaustisen kirkko talvella.

Kaustisen ja Ullavan seurakunnan piispantarkastuksissa piispa Jukka Keskitalo tapaa seurakunnan työntekijöitä, luottamushenkilöitä ja seurakuntalaisia sekä tutustuu seurakuntien toimintaan. Piispa tapaa myös Kaustisen kunnan johtoa, vierailee Puumalan kyläkoululla ja Kaustisen musiikkilukiolla sekä osallistuu viikkomessuun Ullavan kirkossa. Yritysvierailukohteena on Esari Oy ja lisäksi vieraillaan Kaustisen Kansantaiteenkeskuksessa ja Ullavassa Taide Vionojalla.

Kaustisen ja Ullavan seurakunnan tarkastusta edeltää torstaina 27.1. Kokkolan seurakuntayhtymän piispantarkastus. Kokkolan seurakuntayhtymään kuuluu kuusi seurakuntaa: Kokkolan suomalainen seurakunta, Karleby svenska församling (Kokkolan ruotsalainen seurakunta, joka kuuluu Porvoon hiippakuntaan) sekä Kaustisen ja Ullavan, Kälviän, Lohtajan ja Halsuan seurakunnat. Kokkolan seurakuntayhtymän seurakuntien yhteenlaskettu jäsenmäärä on 40.941 henkeä.

–  Tämä on ensimmäinen tarkastukseni seurakuntayhtymään ja yhtymän tarkastuksessa painopiste on yhtymän taloudessa ja hallinnossa sekä seurakuntayhtymän hoitamissa yhteisissä työmuodoissa, kuten kiinteistö- ja hautaustoimessa tai vaikkapa sairaalasielunhoidossa ja perheneuvonnassa. Kaustisen ja Ullavan seurakunnassa pääsen laajemmin tutustumaan seurakunnan perustyöhön. Ohjelma vaikuttaakin erittäin monipuoliselta, piispa Jukka Keskitalo sanoo.

Kirkkoherra Veli-Pekka Harju odottaa tulevaa viikonvaihdetta hyvillä mielin.

– Esittelemme mielellämme piispalle toimintaamme, tulemme tutuksi ja keskustelemme hengellisen työn linjauksista, kirkkoherra Veli-Pekka Harju sanoo.

Torstaina 27.1. klo 18 on Kokkolan kirkossa yhtymän tarkastukseen liittyvä kaikille avoin piispanmessu, jossa siunataan tehtäviinsä useita Kokkolan seurakuntayhtymän uusia työntekijöitä. Perjantaina 28.1. klo 9 alkaen on Kaustisen ja Ullavan seurakunnan tarkastukseen liittyvä kaikille avoin aamuhartaus ja piispantarkastuksen avaus Kaustisen kirkossa. Tilaisuus on kuultavissa nettiradiosta ja striimataan Facebookin kautta. Hartauden jälkeen media voi tavata piispaa.

Perjantaina 28.1. klo 18 on Ullavan kirkossa viikkomessu, jonka toimittaa kappalainen Kai Tikkakoski. Messu päättyy piispan tervehdykseen.

Kaustisen ja Ullavan seurakunnan piispantarkastuksen huipennus on sunnuntaina 30.1. kello 10 alkava piispanmessu Kaustisen kirkossa. Välittömästi messun jälkeen on yleinen piispantarkastus, jossa piispa kertoo tarkastuksen tulokset ja antaa arvionsa seurakunnasta. Sunnuntain messu striimataan seurakunnan Facebook-sivulle ja on kuultavissa myös nettiradion kautta. Linkit löytyvät Kaustisenjaullavanseurakunta.fi -etusivulta. Kirkossa pidetään maskeja ja turvavälejä sekä huolehditaan käsihygieniasta.

Piispantarkastus on satoja vuosia vanha kirkollinen tapa, jossa piispa vierailee säännöllisin väliajoin hiippakuntansa seurakunnissa. Tarkastus osuu seurakunnan kohdalle noin kerran reilussa vuosikymmenessä, Kokkolan seurakuntayhtymän edellinen tarkastus oli vuonna 2006 ja Kaustisen ja Ullavan seurakunnan tarkastus vuonna 2011. Piispantarkastus on kokonaisuudessaan noin vuoden mittainen prosessi, vaikka varsinainen piispan vierailu seurakunnassa järjestetään muutaman päivän aikana. Uudistunut piispantarkastusprosessi keskittyy tulevaisuuden näkymiin.

Teksti: Harriet Urponen

Kuva: Veli-Pekka Harju