Kynttilä syttyy läheisen muistolle

Pyhäinpäivää vietetään lauantaina 4. marraskuuta. Pyhäinpäivänä muistellaan aiempia kristittyjä sukupolvia ja kiitetään kuoleman jälkeisestä elämästä.

Blommor och ljus.

Perinteinen suomalainen tapa pyhäinpäivänä on kynttilän sytytys edesmenneiden läheisten haudoille. Hautausmailla on myös muistopaikkoja, joihin voi viedä kynttilän, jos ei pääse viemään kynttilää oman läheisen haudalle.
Myös pyhäinpäivän jumalanpalveluksissa sytytetään muistokynttilät vuoden aikana poisnukkuneiden muistolle. Kynttilöiden sytytys on symboli iankaikkisuuden toivosta ja uskosta kuoleman jälkeiseen elämään. Kynttilän liekki symbolisoi elämän valoa ja sammunut liekki kuolemaa. Nämä kaksi elämän peruskysymystä kohtaavat erityisesti pyhäinpäivänä. Kun elämän liekki sammuu maallisessa kuolemassa, se palaa edelleen ikuisessa elämässä Jumalan luona.

Kaustisen kirkossa pyhäinpäivän messuun hiljennytään kello 10 ja Ullavan kirkossa kello 18. Molemmissa kirkoissa sytytetään muistokynttilät. Kaustisella luetaan viime pyhäinpäivän jälkeen Kaustisella kuolleiden ja Kaustiselle haudattujen sekä muualla kuolleiden ja Kaustiselle haudattujen nimet.

Ullavassa luetaan viime pyhäinpäivän jälkeen Ullavassa kuolleiden ja Ullavaan haudattujen sekä muualla kuolleiden ja Ullavaan haudattujen nimet. Kirkkoherranvirastosta voi tiedustella tarkemmin nimien lukemisesta.

2023-11-01 09:51:00.0