Kaustisen kirkkossa tehdään remontti

Jumalanpalvelukset siirtyvät remontin ajaksi Ullavaan, Salonkylään ja seurakuntakeskukseen.

Ullavan punainen puukirkko kesäpäivänä.

Teksti: Mari Hautamäki

Toukokuussa Kaustisen kirkossa tehdään remontti, jossa uusitaan liki 60 vuotta käytössä olleet patterit. Kirkon nykyiset – penkkien alla sijaitsevat jaeradiaattorit ovat kiinteistöpäällikkö Veli-Matti Raappanan laskelmien mukaan vuodelta 1968.
- 60 ikävuotta lähentelevissä pattereissa on havaittu lukuisia pieniä vuotoja viime vuosien aikana. Osa pattereista on jouduttu sulkemaan kierrolta. Joidenkin pattereiden alla on astia keräämässä vuotovettä, Raappana avaa.
Patteriremontissa Kaustisen kirkon kirkkosalin kaikki 110 radiaattoria uusitaan.
- Remontti on seurakuntayhtymän kuluvan vuoden kolmanneksi suurin investointihanke. Siihen on varattu talousarviossa 120 000 euroa, kiinteistöpäällikkö ynnää.

Kirkon patteriremontin aikana seurakunnan jumalanpalvelukset järjestetään Kaustisen seurakuntakeskuksessa, Salonkylän nuorisoseurantalolla ja Ullavan kirkossa.
Kaustisen ja Ullavan seurakunnan kirkkoherra Veli-Pekka Harjun mukaan tarkemmat paikat ja ajat selviävät lähempänä toukokuuta.
- Toukokuussa hautaukset suoritetaan ruumishuoneella tai haudan äärellä, Veli-Pekka Harju lisää.
Myös Kaustisen kirkosta kuultavat nettijumalanpalvelukset ovat toukokuun ajan tauolla.
Kaustisen kirkon tornin julkisivumaalaus on suunnitelmissa toteuttaa loppukesällä, arviolta elokuussa.
Maalausurakasta ja sen vaikutuksista kirkon käyttöön tiedotetaan kesän kuluessa lisää.

2023-04-26 13:50:00.0