Kaustisen kirkon jumalanpalvelusten striimauskanava on vaihtunut

Kaustisen kirkon jumalanpalvelusten striimaukset ovat siirtyneet Facebookista YouTubeen. Voit osallistua lähetyksiin YouTubessa Kaustisen kirkko -kanavalla

Kaustisen kirkkoon on asennettu alkukesästä robottikamera jumalanpalvelusten striimaamista varten.

- Kiinteillä striimauslaitteilla parannetaan lähetysten laatua, mutta ennen kaikkea toimintavarmuutta ja käytettävyyttä, kertoo Kokkolan seurakuntayhtymän kiinteistöpäällikkö Veli-Matti Raappana.

Kokkolan seurakuntayhtymän yhteinen kirkkovaltuusto päätti viime vuoden joulukuussa 60 000 euron investoinnista, jolla hankitaan kiinteät striimauslaitteet yhtymän kahdeksaan kirkkoon.

Koska pandemian aikana jumalanpalvelusten ja muiden toimitusten osallistujamääriä jouduttiin rajoittamaan, siirryttiin kaikissa seurakunnissa hyvin nopeasti striimaamaan jumalanpalveluksia sekä muita toimituksia sosiaalisen median kautta.

- Puhelimilla toteutettujen striimausten vaihtelevasta ja heikohkosta laadusta huolimatta striimausten suosio yllätti positiivisesti. Seurakuntayhtymässä on nähty, että nettistriimaus on tulevaisuutta myös pandemian jälkeen, Raappana lisää.

Seurakuntalaisen näkökulmasta uutta on vain kanava. Aiemmin striimit lähetettiin pääosin seurakuntien Facebook-tilien kautta, nyt uudistuksen jälkeen striimattuja jumalanpalveluksia voi katsella YouTube-kanavilta.

- Seurakuntalaisen on hyvä muistaa tilata kanava, jotta saa muistutuksen alkavista lähetyksistä. Uskon myös vakaasti, että lähetysten laatu paranee ja niitä on aiempaakin mukavampi seurata, Raappana lisää.

Yhdellä kameralla saadaan 16 eri katselukulmaa, joita striimaaja voi vaihtaa hiiren klikkauksella lähetyksen aikana. Esimerkiksi ehtoollisen ajaksi kuva voidaan siirtää alttarilta toisaalle, ja kuvakulmavaihtoehtoja riittää.

Kaustisen kirkon alttari, alttaritaulu ja saarnastuoli.

2022-08-01 17:21:36.0