Ehtoollispikareita.

• metsäkirkko
  • koululaisjumalanpalvelus
  • iltakirkko jne.

Jumalanpalveluksen tarkoitus on vastata arjen kysymyksiin sekä tuoda iloa, toivoa ja lohdutusta.

Messua vietetään pyhäpäivinä Kaustisen kirkossa klo 10 ja Ullavan kirkossa klo 13.
Ellet pääse kirkkoon, jumalanpalveluksen voi kuunnella myös netin kautta.

Messusta voimia arkeen

Messu eli ehtoollisjumalanpalvelus on seurakunnan elämän keskus. Pyhäpäivä on Jumalan lahja. Hänen edessään hiljentyminen antaa pyhäpäivälle syvän, voimaa antavan sisällön. Jumalanpalveluksessa kohtaamme Jumalan, toinen toisemme ja itsemme. Messussa on tarjolla ateria, jonka taivas tarjoaa.

Yhteinen messu

Jumalanpalvelus on kaikille yhteinen. Myös seurakuntalaiset saavat halutessaan olla rakentamassa ja toteuttamassa messua omien lahjojensa mukaan. Tutustu jumalanpalvelusryhmien toimintaan.

Lapset voivat tulla ehtoollispöytään siunattavaksi. Jos heille on kotona opetettu ehtoollisen merkitystä, he voivat vanhempien tavoin ottaa vastaan ehtoollisen.

Rippikoululaiset ovat myös opetelleet siunattavaksi tulemista rippikouluvuoden jumalanpalveluksissa. Näin ehtoollispöytä tulee tutuksi, vaikka vasta konfirmaation jälkeen saakin oikeuden itsenäisesti vastaanottaa leivän ja viinin.

Ehtoollinen

Ehtoollinen on toinen luterilaisen kirkon pyhistä toimituksista eli sakramenteista. Jeesus itse on käskenyt seuraajiaan nauttimaan leipää ja viiniä hänen muistokseen. Ehtoollinen vahvistaa kasteessa alkanutta hengellistä elämää ja lupausta iankaikkisesta elämästä. Se on yhteyden, ilon ja kiitoksen ateria.

Erityisruokavaliot ehtoollisella

Kaustisen ja Ullavan seurakunta tarjoaa ehtoollisella ainoastaan gluteenitonta leipää.
Ehtoollisviini on alkoholillista. Mikäli haluaa alkoholitonta viiniä, siitä on hyvä ilmoittaa suntiolle jo ennen jumalanpalveluksen alkua.

Miten toimin ehtoollisella?

Ehtoolliselle polvistutaan alttarikaiteen ääreen tai se otetaan vastaan seisten. Ehtoollista voidaan jakaa kirkkosalissa muuallakin kuin alttarilla.

Ehtoollisleipä eli öylätti annetaan tavallisesti kämmenelle, josta sen voi laittaa suuhun. Jakaessaan leipää pappi lausuu ”Herramme Jeesuksen Kristuksen ruumis, sinun puolestasi annettu.”

Viini tarjoillaan yleensä pienistä erillisistä pikareista. Joskus käytössä on yhteismalja, josta jokainen juo vuorollaan. Ehtoollisen jakaja pyyhkii maljan reunan jokaisen ehtoollisvieraan jälkeen. Viiniä jakava pappi tai avustaja sanoo ”Herramme Jeesuksen Kristuksen veri, sinun puolestasi vuodatettu.” Tähän voi vastata sanomalla aamen.

Ehtoollinen voidaan jakaa myös kastamalla ehtoollisleipä viiniin. Se annetaan ehtoollisvieraalle käteen tai suuhun.

Ehtoolliselta lähdettäessä voi kiitokseksi Jumalalle kumartaa alttarille ja tehdä ristinmerkin.

Ehtoollisen vieton aikana lauletaan virsiä tai kuunnellaan musiikkia. Kun kaikki halukkaat ovat käyneet ehtoollisella, pappi lausuu päätössanat ja rukoillaan yhteinen kiitosrukous.

Pyhäseikkailu jumalanpalveluksessa

Pyhäseikkailu on lasten oma hengellinen ohjelma jumalanpalveluksen saarnan aikana. Pyhäseikkailuja on koululukuvuoden aikana muutaman kerran Kaustisen ja Ullavan kirkoissa. Pyhäseikkailuihin ovat tervetulleita leikki- ja kouluikäiset lapset.

Pyhäseikkailu voi olla tarinoita, askartelua tai toimintaa. Lapsi voi tulla ilmoittautumatta vanhemman, isovanhemman tai vaikka kummin kanssa kirkkoon ja seikkailun alkaessa ohjaajat kutsuvat lapset omaan tilaan toimimaan. Kaustisen kirkossa Pyhäseikkailu tapahtuu Morsiushuoneessa, Ullavan kirkossa eteisessä lasten omassa paikassa.

Neljä lasta istumassa lattialla.

Kouluikäisen kirkkopassin kansikuva, taustalla kaunis päärynäpuu, alareunassa linkki tapahtumakalenteriin.

Kouluikäisen kirkkopassi

Kouluikäinen saa kirkosta mukaan Kirkkopassin. Löydät ne Kaustisen kirkossa lastenpaikalta ja Ullavan kirkossa voit pyytää passin kanttorilta. Passiin kerätään 7 tarraa mistä tahansa kirkossa tai seurakuntatalolla tapahtuvasta tilaisuudesta. Se voi olla jumalanpalvelus, häät, hautajaiset, ristiäiset tai vaikka konsertti. 7 tarraa kerännyt saa valita itselleen pienen lahjan. Tarra haetaan papilta, suntiolta tai kanttorilta tilaisuuden päätteeksi. Passin voi myös aikuinen noukkia mukaan ja antaa vaikka kummilapselle.