Sinustako seurakunnan luottamushenkilö?

Asetu ehdolle sellaisena kuin olet, tulevaisuuden kirkkoa tehdään nyt

Seurakuntavaalien mainosbanneri.

Kiinnostaako sinua vaikuttaminen omassa seurakunnassasi? Haluaisitko uudistaa toimintaa?

Seurakuntiin valitaan uudet luottamushenkilöt syksyn vaaleissa kaudelle 2023–2026. Vaalipäivä on 20. marraskuuta. Ennakkoäänestys järjestetään 8.−12.11.2022.
Seurakuntien luottamushenkilöt päättävät muun muassa siitä, ketkä valitaan seurakunnan työntekijöiksi, minkälaista toimintaa seurakunnassa järjestetään ja mihin seurakunnan rahoja käytetään. Luottamushenkilöt valitsevat myös maallikkoedustajat kirkolliskokoukseen, joka on koko kirkon korkein päättävä elin.
Ehdokkaiksi tarvitaan kaikenikäisiä, eri tavoin ajattelevia seurakuntalaisia.

Seurakuntavaaleissa asetutaan ehdolle valitsijayhdistyksen kautta. Sen taustalla voi olla puolue, herätysliike tai jokin aate, joka yhdistää sen jäseniä, tai valitsijayhdistyksen voi perustaa esimerkiksi asuinalueen mukaan. Valitsijayhdistykset aloittelevat nyt ehdokasasetteluaan.
Valitsijayhdistyksillä on mahdollisuus esittäytyä Kokkolan seurakuntayhtymän vaalisivustolla, jotta seurakunnassa vaikuttamisesta kiinnostuneet henkilöt ja valitsijayhdistysten ehdokaslistojen kokoajat voisivat kohdata toisensa. Valitsijayhdistykset voivat ottaa yhteyttä osoitteeseen info.kokkola@evl.fi.

Seurakuntavaalit ovat seurakuntalaisille erinomainen mahdollisuus vaikuttaa kirkon työhön omassa lähiympäristössä.
Kokkolan seurakuntayhtymässä toimitetaan kahdet vaalit. Vaaleilla valitaan jäsenet sekä yhtymän yhteiseen kirkkovaltuustoon että seurakuntaneuvostoihin.
Yhteinen kirkkovaltuusto johtaa seurakuntayhtymää. Se päättää toiminnan ja talouden päälinjoista, kirkollisverosta, rakennushankkeista ja virkojen perustamisesta. Seurakuntaneuvostot taas johtavat seurakuntien toimintaa.

Seurakuntavaalit ovat ainoat valtakunnalliset vaalit, jossa jo 16-vuotiaat saavat äänestää. Ehdokkaaksi voi asettua 18 vuotta täyttänyt konfirmoitu kirkon jäsen.

Marraskuussa valitaan kaikkiaan 367 seurakuntaan yhteensä noin 8 000 uutta luottamushenkilöä.

Kokkolan seurakuntayhtymän seurakuntavaali-sivustolle on koottu tietoa ehdokasasettelusta ja valitsijayhdistyksistä. Sivuilta löytyy myös linkki valtakunnalliseen seurakuntavaalit.fi -sivustoon. Sivun aineistoa täydennetään vaiheittain. Ensimmäinen vaihe koskee ehdokasrekrytointia ja toinen äänestämistä. Myös vaalien tulostiedot tulevat sivuille vaalien jälkeen.

Englanninkielistä tietoa seurakuntavaaleista tuotetaan kirkon verkkosivuille evl.fi/english, viittomakielistä sisältöä sivustolle viittomakieli.evl.fi ja selkokielistä tietoa selko.evl.fi-sivustolle. Vaalitietoa löytyy myös saamenkielisiltä sivuilta

Kun ehdokkuus kiinnostaa, toimi näin:

Liity seurakuntasi ehdokaslistalle

• Kysy seurakuntasi ehdokaslistoista ja yhteyshenkilöistä kirkkoherranvirastosta tai nykyisiltä luottamushenkilöiltä ja etsi itsellesi sopiva lista.

Tai perusta oma valitsijayhdistys

• Valitsijayhdistyksen perustamiseen tarvitaan vähintään 10 oman seurakunnan äänioikeutettua jäsentä.
  • Valitsijayhdistysten perustamisasiakirjat on toimitettava kirkkoherranvirastoon viimeistään 15.9. klo 16, jolloin ehdokasasettelu päättyy.

Kuka voi olla ehdokas? Ehdokkaaksi voi asettua konfirmoitu kirkon jäsen, joka

• täyttää 18 vuotta viimeistään 20.11.
  • on seurakunnan jäsen viimeistään 15.8.
  • antaa kirjallisen suostumuksen ehdokkaaksi asettumisesta
  • on kristillisestä vakaumuksestaan tunnettu
  • ei ole vajaavaltainen

2022-03-10 10:19:00.0