Suomen Lähetysseuran perinteiset Lähetysjuhlat järjestetään jälleen toukokuussa

Toukokuussa järjestettävät Lähetysjuhlat avaavat kesän hengellisten juhlien kauden. Juhlille Pieksämäelle ja Saloon odotetaan yhteensä noin 3 000 vierasta.

Suomen Lähetysseuran Lähetysjuhlien tunnus: Leipää pelloilta maan.

Suomen Lähetysseuran Lähetysjuhlat järjestetään kahtena peräkkäisenä viikonloppuna pääosin samankaltaisella ohjelmalla: Pieksämäellä 20.–21.5. ja viikkoa myöhemmin Salossa 27.–28.5.
Molempien juhlien ohjelmassa on messuja, raamattuopetusta, konsertteja, keskusteluja sekä omaa ohjelmaa lapsille, rippikouluikäisille ja muille nuorille. Juhlat päättävässä messussa Salossa siunataan lähetystyöhön uusia ulkomaantyöntekijöitä.

- Juhlien ohjelma on suunniteltu niin, että sinne voi tehdä antoisan päiväretken, kertoo tapahtumatuottaja Rasmus Tillander Suomen Lähetysseurasta.
Seurakunnat järjestävätkin juhlille bussiretkiä muun muassa Kiteeltä ja Joensuusta, Iisalmesta, Jyväskylästä, Turusta ja Kaarinasta sekä Porvoosta.
Myös Lappeenrannan seurakunnat järjestävät bussiretken reilun pari tunnin automatkan päässä olevalle Pieksämäelle.

- Kun tapaa ihmisiä yli seurakuntarajojen ja kuulee uutisia lähetystyöstä, se muistuttaa, että kuulumme yhteiseen maailmanlaajaan kirkkoon. Se innostaa sekä seurakuntalaisia että meitä työntekijöitä, kertoo Lappeenrannan Sammonlahden seurakunnan lähetyskasvatussihteeri Anja Kytölä.
- Lähetysjuhlien ohjelman monipuolisuus ja se, että päivillä yleensä rakentuu niin tiedollisesti, hengellisesti kuin sosiaalisestikin motivoi myös järjestämään retkiä. Tällaiset keidashetket ovat tärkeitä!

Lauritsalan seurakunnan diakoni ja lähetyskasvatussihteeri Titta Hämäläisen mukaan seurakuntalaiset haluavat myös tavata lähetystyöntekijöitä kasvokkain.

Juhlien teemana on Leipää pelloilta maan. Kasvavan kirkon haasteista ruokakriisin keskellä on puhumassa Kambodžan kirkon työntekijä, juristi ja perheenäiti Sokheng Nhoung, 27. Hän kohtaa työssään ihmisiä, jotka tulevat pyytämään kirkolta ruoka-apua.
- Tehtävämme on jakaa omastamme ja rukoilla ihmisten puolesta, Sokheng sanoo.

Suomen Lähetysseura järjestää juhlat yhdessä Pieksämäen ja Salon seurakuntien kanssa.

Fri May 05 10:08:00 EEST 2023