Joululaulut soivat lasten hyväksi

Kauneimmat Joululaulut kaikuvat jo 50. kerran

Kauneimmat Joululaulut on Suomen suurin ja laajimmalle levinnyt musiikkitapahtumien sarja, joka viettää tänä vuonna juhlavuottaan. Laulutilaisuuksiin osallistuu noin kolme viidestä suomalaisesta.
Erityisen suuri ilo on, että tänä jouluna Kauneimpia Joululauluja päästään parin vuoden koronarajoitusten jälkeen taas laulamaan vapaasti.

Kauneimmat Joululaulut on Suomen Lähetysseuran ja evankelis-luterilaisten seurakuntien yhteistyötä. Laulutilaisuuksissa kerätään kolehti Lähetysseuran työhön, jota se tekee lasten hyväksi eri maissa. Viime vuonna Lähetysseuran työ auttoi yli 140 000 lasta eri puolilla maailmaa.
Kaikilla lapsilla pitäisi olla mahdollisuus hyvään ja turvalliseen lapsuuteen. Liian moni lapsi jää kuitenkin köyhyyden ja syrjinnän takia ilman tarvitsemaansa hoivaa, ravintoa ja turvaa. Myös koulunkäynti jää yhä monille lapsille vain haaveeksi: yli 260 miljoonaa lasta maailmassa ei vieläkään pääse kouluun.
Sinun tuellasi tarjoamme kehitysmaiden kaikkein heikoimmassa asemassa oleville lapsille koulutusta, terveydenhoitoa ja turvaa. Parannamme erityisesti tyttöjen, vammaisten ja syrjittyihin vähemmistöihin kuuluvien lasten asemaa.

Kauneimmat Joululaulut -tapahtuma sai alkunsa vuonna 1973, kun kanttorit yhdessä Suomen Lähetysseuran kanssa halusivat kehittää hiljaiseen kolmanteen adventtisunnuntaihin tapahtuman, jossa kerättäisiin varoja lähetystyölle.
Heti ensimmäisenä vuotenaan Kauneimmat Joululaulut -yhteislaulutilaisuuksia järjestettiin lähes 150 seurakunnassa, ja vastaanotto oli innostunutta. Tuskin kukaan silti osasi ajatella, millainen ilmiö niistä kasvaisi vuosien kuluessa.
Nykyisin Kauneimmat Joululaulut kaikuvat tuhansissa tilaisuuksissa kirkoissa, kauppakeskuksissa, ravintoloissa ja monissa muissa paikoissa ulkomaita myöten aina adventista loppiaiseen.

Lauluvihosta löytyvät perinteisesti ne kaikkein rakkaimmat, jo lapsuudesta tutut joululaulut. Toki mukana on aina muutama uudempikin laulu, ehkä tuleva klassikko.
Tämän vuoden uutuuslaulu on  erityisesti juhlavuotta varten tehty, Esa Niemisen ja Niklas Rosströmin säveltämä sekä Sinikka Svärdin sanoittama Kauneimmat joululaulut soi.
Tänäkin jouluna jokainen voi käydä Kauneimpien Joululaulujen verkkosivuilla äänestämässä omaa suosikkiaan ja vaikuttaa siihen, mitkä laulut tulevat ensi vuoden vihkoon.

Kauneimmat Joululaulut -tapahtuma myös siirtää kristillistä joululauluperinnettä sukupolvelta toiselle. Vuosi vuoden jälkeen täyttyvät kirkkosalit viestittävät, että joulun sanoma on edelleen tärkeä suomalaisille ja puhuttelee heitä.
Kauneimpien Joululaulujen suojelija on tasavallan presidentti Sauli Niinistö.
- Elämme vaikeita aikoja, jolloin auttamiselle ja välittämiselle on kasvava tarve. Muistamme tänäkin vuonna lapsia ympäri maailman, toteaa tasavallan presidentti kampanjalle antamassaan tervehdyksessä.

Tästä näet Kauneimmat Joululaulut -tilaisuudet sekä joulun ajan muut musiikkitapahtumat seurakuntayhtymän alueella.

Anna joululahja, joka muutta lapsen elämän
• Tilaisuuksissa kerätään kolehti Suomen Lähetysseuralle
• Lahjoita haluamasi summa MobilePaylla, numero 61408
• Lahjoita tilisiirrolla; saaja: Suomen Lähetysseura,
tili: FI38 8000 1400 1611 30, viesti: JOULU22
• Lahjoita tekstiviestillä; lähetä viesti JOULU20, JOULU36,
JOULU50 numeroon 16155 (arvo 20 e, 36 e tai 50 e)
• Lahjoita verkossa: kauneimmatjoululaulut.fifi
Keräyslupa: RA/2020/1538

Tansanialaislapsia rivissä istutettujen puun taimien vieressä.
Ilmastonmuutoksesta kärsivät eniten ihmiset jo valmiiksi kuivilla alueilla. Lähetysseura tukee perheitä ilmastokriisin keskellä istuttamalla puita ja rakentamalla kastelujärjestelmiä. Tansaniaan on lähetysseuran tuella istutettu jo 235 000 puuta. Kuva: Virve Rissanen

2022-12-07 12:35:12.0