Veli-Pekka Harju sai rovastin arvonimen

Piispa Jukka Keskitalo on keskiviikkona 16.11.2022 päättänyt myöntää rovastin arvonimen viidelle Oulun hiippakunnan papille. Heidän joukossaan on Kaustisen ja Ullavan seurakunnan kirkkoherra Veli-Pekka Harju.

Kaustisen ja Ullavan seurakunnan kirkkoherra, rovasti Veli-Pekka Harju.Muut rovastin arvonimen saajat ovat Kirkkopalvelut ry:n kehitysjohtaja Hannu Harri, Tuiran seurakunnan kappalainen Lauri Kujala, Oulun seurakuntayhtymän perheneuvoja Vuokko Laurila ja Keminmaan seurakunnan kirkkoherra Ari Rautakoski.

Rovasti on arvonimi, jonka piispa myöntää erityisesti ansioituneelle hiippakunnan papille. Viime vuosina Oulun hiippakunnassa on myönnetty viisi rovastin arvonimeä vuosittain. Oulun hiippakunnan papistoon kuuluu noin 600 henkilöä, joista aktiivipalveluksessa on noin 400. Reilut 200 pappia on eläkkeellä.

Veli-Pekka Harju myöntää uutisen tulleen puskista.
- On hienoa ottaa vastaan tällainen huomio, mutta samalla se sopivasti hämmentää keskipohjalaista, Harju myhäilee.
- Ehkä minussa asuu jossain määrin pieni ”sinikka nopola”, joka toteaa, että "ei teherä tästä numeroo…”
- Joskus on varmasti hyvä tehdä, ja itsekin toivoo voivansa oikeassa paikassa rohkaista niin työtovereita kuin seurakuntalaisia. Paras rohkaisu papin työssä on Jumalan lupaukset, joiden parasta ennen -päiväys ei ole vielä tullut.

Veli-Pekka Harju on palvellut pappina jo 30 vuoden ajan Suomen evankelis-luterilaista kirkkoa ja sen eri-ikäisiä ihmisiä kolmessa eri hiippakunnassa, Mikkelin, Lapuan ja Oulun.

- On syytä muistaa, että jos olisi 30 vuotta puhunut vain itselleen ja toiminut ”yksin”, ei olisi mitään syytä muistaa arvonimin. Yhteistyö toisten kanssa synnyttää aina silloin tällöin ”hedelmiä”, joista kiitos kuuluu kyllä itse asiassa aina koko tiimille, jonka osa on ilo olla.

Piispan rovastinimitysten ohella tuomiokapituli on myöntänyt director musices -arvonimen Oulun hiippakunnan musiikin ja jumalanpalveluselämän hiippakuntasihteeri Raimo Paasolle sekä director cantus -arvonimen Tuiran seurakunnan kanttori Anu Arvolalle.

Director musices ja director cantus ovat arvonimiä, joita tuomiokapituli voi myöntää työssään ansioituneelle kirkkomuusikolle.

Oulun hiippakunnan tuomiokapitulin keskiviikkoisessa istunnossa määrättiin Kokkolan seurakuntayhtymän yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtajaksi vuosille 2023-2024 Lohtajan seurakunnan kirkkoherra Antti Lapinoja.

2022-11-16 15:49:00.0